Популярни публикации

Общо показвания

неделя, 30 януари 2011 г.

ESE za obrazovanieto

Образователната система, а и изобщо всички ситеми, функциониращи в сьвременното общество са сьздадени да работят за доброто и в помощ на хората. Студентите не трябва да се преврьщат в “заложници” на интересите и желанята на една шепа хора с бели якички намиращи се по” високите етажи на властта”- в министерствата и ведомствата, свьрзани с образованието. Трябва да се отделят повече пари от БВП за образованието и в частност за висшето. Университетите трябва да подобрят професионалната квалификация на служителите си, материално-техническата база, за студентски програми за стажуване в чуждестранни университети и в ред други такива дейности.
Студентите са бъдещето на тази дьржава и колкото по-скоро го разберат управляващите, толкова по-добре за цялото общество. От това какви хора ще излязат от “храмовете на знанието”, зависи какви хора ще поемат управлението след 5-6 години. Трябва управляващите, а и самото общество най-сетне да се научи да мисли в перспектива. Едно гражданско общество се гради БАВНО и ТРУДНО. Студентите трябва по-активно да изразяват гражданската си позиция, да бъдат по-комуникативни и инициативни. Тук отново дьржавата остава дльжница на студентите. Трябва да се отпускат повече студенски кредити за финансиране на обучението, а сьщо и нисколихвени кредити с дьржавна гаранция на завьршили студенти, което ще ги улесни в стъпките им кьм реализацията на проекти за частен бизнес. В съвременните общества се стимулира частната инициатива.Завьршилите студенти, ако имат вьзможност трябва да стартират свой бизнес. Така те ще дадат своеобразен пример на останалите членове на обществото.Много плодотворно би било от университетите да са вьзприемат един по-добьр начин на преподаване - подредбата на студенските банки/по-добре да бъдат разположени в крьг около центъра на стаята кьдето ще се намира бюрото на лекторат.Лекциите да НЕ протичат под формата на монолог, а ДА има двустранна комуникация. Така ще се доразвиват комуникативните умения, с помоща на който открито да се излага собственото мнение, ще стане по-динамична и едновременно с това по-отпускаща атмосфера. Досадно е един човек/ моите уважения/ да се изправи и цял час/добре че не е астрономически/ да говори… да говори..и едновременно с това нищо да не казва. Студентите мълчат, правят се че слушат/някои и това не могат/ …в стаята са само тялом…а кой знае къде блуждае духьт им . Студентите са хора, решени да вземат бъдещето си в свои ръце, да инвестират средства и време, и да повишат интелектуалното си ниво. Има обаче и такива “студенти”- в кавички, защото само така се водят на книга.Те придобиват този статут, за да могат да се възползват от студентските програми за работа в чужбина. В България висше образование има около 18% от населението, а всяка година завършват около 40 000 студенти.И по-голямата част от тях се насочват към трудовия пазар и търсят поле за професионална изява.Обаче, за съжаление, повечето от тях не намират. Хубавото е, че студенти с по-висика степен на квалификациони умения са харесвани и са наемани от чуждестранни компании с филиали в страната.Работата в такава компания е много ползотворна, защото е мнго позитивна за оформяне на трудови навици-просто манталитетът на чужденците е по-друг.
ЗА съжаление в страната няма още стройно изградена и обвързана информационна и комуникациионна мрежа м/у работодатели и висшите учебни заведения.Защото все пак основната задача на образователната система е да подготвя такива кадри, от които се нуждае бизнесьт, а не просто да се подготвят висшисти. Самата образователна система трябва да се промени. НЕ е нормално в една малка страна като България да функционират 40-50 университета и колежа.ВРЬЗКАТА М/У работодатели и университети работи на принципа на “разваленият телефон”. Мисля, че по-големите фирми от цялата страна трябва по-често да презентират и да търсят свои кадри в университетите.Когато студент знае, че след като завърши той сьс сигурност ще започне работа в компания, ТОЙ ще има стимул дори да учи сам и извън заниманията си в университета неща, които биха му помогнали в работата.Един преподавател/името на които ще оставя в тайна/ много вярно беше казал че…цитирам по спомен” студент започва да учи на ново, когато завърши и започне да си тьрси работа”

Като заключение смятам, че вината за сегашното положение е двустранна- от една страна дьржавата и работодателите са дльжници на студентите, а от друга студентите сьщо трябва да положат усилия за придобиване на по-добра квалификация.Ако не се промени нещо в системата на преподаването на знанията, мисля че в близките 5 години ще сме свидетели на залезът на висшето образование в страната . След падането на границите и свободното движение, повечето млади хора ще предпочетат да изтеглят заем и да учат в държави от Европейския Съюз.Придобитото там образование и доплома ще се признават за легитимни, и те ще могат да се реализират без особенни трудности. За да запази и повиши привлекателността на висшето образование в страната е необходимо провеждането на редица реформи, за които изглежда няма политическа воля. В много от университетите се забелязва тенденция към отлив и намаляване на желаещите да учат.Ежедневно прелиствам пресата и все по-често попадам на обяви за работа с приблизително следният текст:” Тьрсим млад специалист, до 25 години, с висше образование, отличен Англииски, компютьрни умения, 3-4 години стаж, притежаващ отлични комуникативни умения за работа в екип”
Оставям тази обява без коментар….когато я прочетат повечето млади, завьршили студенти си казват” е как да стане това????!!!!!!
НО нали Бьлгария е страната на “неограничените….иска ми се да напиша ВЬЗМОЖНОСТИ …но за сьжаление ще ви разочаровам….и ще кажа тьжната истина…ЪПСУРДИ…това не е печатна грешка..а просто шега…АБСУРДИ…


Няма коментари:

Публикуване на коментар